Karel Antonius de Munter, 19121973 (aged 60 years)

Name
Karel Antonius /de Munter/
Given names
Karel Antonius
Surname prefix
de
Surname
Munter
Nickname
Karel
Birth
Address: Plaatsnaam ook wel geschreven Poerwakarta
Education
H.B.S (vijfjarig) te Semarang
from 1929 to 1931 (aged 18 years)
Occupation
Medische keuring voor toelating KMA
April 15, 1931 (aged 18 years)
Graduation
Type: Eindexamen H.B.S. (vijfjarig) te Semarang
May 4, 1931 (aged 18 years)
Residence
Note: Op 15 Juli 1931 is Karel alleen teruggereisd naar Nederland, wegens studie. Reis met S.S: Insulinde. Op 7 augustus te Marseille van boord gegaan.
Education
Landbouw Hogeschool te Wageningen (1 jaar)
before June 23, 1932 (aged 19 years)
Residence
Residence
Address: Bij zijn ouders op diverse adressen (zie bij zijn ouders). Vanaf 2-5-1939 Laan van Meerdervoort 800
Education
Electrotechniek
from 1934 to October 1941 (aged 29 years)
School or college: T.H. Delft
Graduation
Type: Ingenieursdiploma, ir, T.H. Delft
October 29, 1941 (aged 29 years)
Engelandvaart
Engelandvaart Mislukte poging
May 17, 1942 (aged 29 years)
Residence
Address: "Oranjehotel" Gevangenis
Note: Op 18 mei opgepakt bij poging naar Engeland te vluchten

Op 18 mei opgepakt bij poging naar Engeland te vluchten
Op 14 juli onstnapt uit het Oranjehotel

Note: 14 juni of 14 juli ontsnapt. Nog uitzoeken.
Residence
Address: Ondergedoken op verschillende adressen o.a:
Bilthovenschelaan 62, Den Haag bij mevr. Jonas
Wateringscheweg 22a, Poeldijk bij de heer Koremans (tot dec ´42)
(gebruikte schuilnamen: Beek, Peters)
Engelandvaart
Engelandvaart succesvolle poging
May 5, 1943 (aged 30 years)
Onderscheiding
Dapperheidsonderscheiding: Bronzen Kruis
July 26, 1943 (aged 31 years)
Occupation
Hoofd Nefis Echelon Singapore
1946 (aged 33 years)
Employer: Netherlands Forces Intelligence Service
Occupation
Hoofdingenieur der Koninklijke marine in vaste dienst
March 1, 1952 (aged 39 years)
Occupation
Stafingenieur Marine Objecten (SIMO) / Hoofdingenieur der Koninklijke Marine
1956 (aged 43 years)
Residence
1956 (aged 43 years)
Note: Het toenmalige Nieuw-Guinea
Onderscheiding
Officier in de Orde van Oranje-Nassau
April 29, 1959 (aged 46 years)
Occupation
consultant
1972 (aged 59 years)
Death
Cause of death: Tijdens vakantie, zwemongeluk
Onderscheiding
Verzetsherdenkingskruis, postuum uitgereikt aan zijn zoon door Prins Bernhard
November 25, 1983 (10 years after death)
Research task
Uitzoeken , tijdelijk scans niet beschikbaar
NIOD: https://proxy.archieven.nl/298/21FE75AFD4C087C9E0538A77ABC22FE9
250b Gevangenissen in Nederland
Inventaris: 21. Scheveningen - Polizeigefängnis (Oranjehotel)
21.1. Het "Oranjehotel"
196 Lijst met namen van gevangenen en de reden en duur van hun gevangenschap, naoorlogs.
March 21, 2023
User: jwbos
Family with parents
father
Antonie Jacobus de Munter(1874)circa1904
18741949
Birth: July 8, 1874 55 40 Dordrecht
Death: March 5, 1949Den Haag
mother
Venselaar, Maria Hendrika Cornelia
18711954
Birth: July 5, 1871 28 30 Amsterdam
Death: May 12, 1954Den Haag
Civil marriage Civil marriageFebruary 16, 1905Sumenep, Oost-Java, Java, Indonesië
elder brother
Private
elder sister
Private
elder sister
Private
himself
Karel Antonius de Munter, 1931, uit paspoort uitgegeven voor zijn reis naar Europa
19121973
Birth: July 18, 1912 38 41 Purwakarta
Death: January 10, 1973Brisbane
younger sister
Private
Family with Private
himself
Karel Antonius de Munter, 1931, uit paspoort uitgegeven voor zijn reis naar Europa
19121973
Birth: July 18, 1912 38 41 Purwakarta
Death: January 10, 1973Brisbane
wife
Private
daughter
Private
son
Private
Birth
Education
Occupation
Graduation
Residence
Education
Residence
Residence
Education
Graduation
Engelandvaart
Residence
Residence
Engelandvaart
Onderscheiding
Occupation
Occupation
Occupation
Residence
Onderscheiding
Occupation
Death
Onderscheiding
Residence

Op 15 Juli 1931 is Karel alleen teruggereisd naar Nederland, wegens studie. Reis met S.S: Insulinde. Op 7 augustus te Marseille van boord gegaan.

Residence

Op 18 mei opgepakt bij poging naar Engeland te vluchten
Op 14 juli onstnapt uit het Oranjehotel

14 juni of 14 juli ontsnapt. Nog uitzoeken.

Residence

Het toenmalige Nieuw-Guinea

Note

In deze bajes
Zit geen gajes,
Maar Hollands Glorie
Potverdoriel

Note

Karel heeft bij zijn ontsnapping uit het Oranjehotel gebruik gemaakt van koorden van de verduisteringsklappen. Zie: tabblad Verhalen
Bij medewerker van het Nationaal Monument het Oranjehotel waren verduisteringkartonnen/gordijnen geheel onbekend

Maar in het boek Deze Bajes van K. de Vries komt ook passage voor waarin gesproken wordt over verduisteringsluikens.
Aan weerszijden van het raam hingen kartonnen verduisteringsluiken, die op vernuftige wijze konden worden dicht getrokken. Het daartoe bestemde touw was echter veel te lang er werd meermalen middel tot zelfmoord.

Bron: K. de Vries, In deze bajes
PDF In deze Bajes, K. de Vries

Note

Loe de Jong over ontsnappingen uit het Oranjehotel:

Zo zijn in '42 twee gevangenen buiten hun cel gekomen (de een had, zijn laken aandraaiend met de celstoffer, de spijlen van een raampje naar elkaar toe weten te halen, de ander had een spijl doorgezaagd met een scharnier van zijn tafeltje dat hij met een broekgesp losgewerkt en vervolgens op de vloer geslepen had) - beide gevangenen zijn er bovendien in geslaagd, ongezien over de buitenmuur te ontkomen.

bron: meertens.knaw.nl/loedejongdigitaal/orig-pages/nl.vk.d.8-1/pg_0325.pdf
Het Koninkrijk der Nederlanden
in de Tweede Wereldoorlog
1939-1945
Deel 8
Eerste Helft
Pagina 325

Note

NIOD
295 Onderzoek - Engelandvaart over de Noordzee
Inventaris

1-113 Informatie over zeetochten naar Engeland. Geordend per boot
60
17 mei 1942
Namen:
Glaser, K.
Groot, J.G. de
Hart, W.H.’t
Hellenberg-Hubart, W.A J.
Kortlandt, A.
Lablans, G.A.
Munter, Karel Antonius de
Nol, A.
Nol, R.
Os, H.G.A. van (Lex)
Rooske, C.
Schotsman, A.

Note

NIOD
295 Onderzoek - Engelandvaart over de Noordzee
Inventaris

1-113 Informatie over zeetochten naar Engeland. Geordend per boot
76
5 mei 1943
Namen:
Bruyne, Gerard
Burger, J.A.W. (Jaap)
Groot, Piet Hendrik de
Guffeling, Christiaan (Tip)
Mora, Cyril Michael (Mike)
Munter, Karel Antonius de
Reynders, Bernard (Ben)
Stroeve, Johan Anton
Weijhenke, Willy

Note

Gebruikte schuilnamen bij het onderduiken: Beek, Peters (bron: 19430000 Politieverhoor Engelandvaarder Chr. Gutteling

Note

Wikipedia: Karel de Munter

Geraadpleegd op datum 12-2-2023
** Let op onderstaande tekst bevat onjuistheden **

Karel Anthonius de Munter (Purwakarta, Java, 18 juli 1912 – 1973) was een Nederlands elektrotechnisch ingenieur, Engelandvaarder en inlichtingenofficier.

Ir. De Munter was tijdens de Duitse bezetting in Nederland actief binnen de Stijkelgroep. Hij deed twee pogingen om naar Engeland te gaan.

De eerste poging was op 18 mei 1942. Samen met Jan Cornelis de Bruijn, Karel Glaser, Sjef de Groot, Willem Hendrik 't Hart, Wolter van Hellenberg Hubar, Anton Kortlandt, Gerardus Adrianus Lablans, Bram Nol, Mozes Nol, Lex van Os, Cosmo Medici Roeske en Arie Schotsman probeerde hij met een logger naar Engeland uit te wijken. Ze werden verraden door Hubars collega van Holland Signaal, gearresteerd en naar het Oranjehotel in Scheveningen gebracht. De Munter slaagde erin op 14 juli 1942 uit de gevangenis te ontsnappen, maar daarna werd hij door de Duitsers gezocht. Hij dook onder en zocht een manier om alsnog naar Engeland te gaan.

De tweede poging was op 5 mei 1943. Met Christiaan de Bakker, Gerard Bruyne, stuurman Jaap Burger, Christiaan Gutteling, Johan Anton Stroeve, Piet Hendrik de Groot en de bij hem ondergedoken broers Robert en Willy Weijhenke zou hij overvaren. Ze werden door schipper Kees Koole met het vrachtschip de Nooit Volmaakt naar Oud-Beijerland gebracht. Na vier windloze dagen op zee te hebben gedobberd, werden ze door de Britse Marine opgepikt. Later begrepen ze waarom ze niet eerder gered werden, ze hadden rondgedobberd in een mijnenveld, wat voor hen niet gevaarlijk was, maar wel voor het Britse marineschip. Er werd dus gewacht totdat ze uit dat veld geroeid waren.

De rest van de oorlog heeft hij doorgebracht in Australië en later in het toenmalige Nederlands-Indië en Singapore. In Nederlands-Indië trad hij in dienst van de Netherlands Forces Intelligence Service (NEFIS). In Singapore was hij vanaf december 1945 belast met de taak om een afdeling van de NEFIS op te zetten. Hij kreeg deze opdracht van de toenmalige directeur van NEFIS, Simon Spoor. De Munter stond tot 7 september 1946 aan het hoofd van NEFIS in Singapore. In 1947 is hij teruggekeerd naar Nederland samen met zijn Australische vrouw. Aldaar hervatte hij zijn baan als ingenieur bij de Marine. Hij overleed in januari 1973 in Brisbane, Australië na een zwemongeluk terwijl hij op vakantie was. Hij heeft postuum het verzetskruis gekregen, welke zijn zoon van Prins Bernhard in ontvangst nam.

De Munter was Officier in de Orde van Oranje-Nassau sinds 1959.

Zie ook: Lijst van Engelandvaarders die over zee gingen
Bron: Oranjehotel: gastenboek
Literatuur: Jan Bruin en Jan van der Werff, Vrijheid achter de horizon. Engelandvaart over de Noordzee 1940-1945, Houten, 1998
Christiaan Gutteling, The was has ended but the memory lingers on. New York, 2009


Onjuistheden:

  1. Engelandvaart 5 mei, 4 windloze dagen ronddobberen in mijnenveld. Onzin het was waarschijnlijk de snelste Engelandvaart want ze waren binnen 14 uur in Engeland. Bron o.a. Politiverhoren bij aankomst van Engeland van K.A. de Munter, en die van Chr. Gutteling
  2. Ontsnapping uit gevangenis 14 juli. Die datum komt o.a. voor in het boek van Chr. Gutteling. Maar in politieverhoor van K.A. de Munter staat consequent de datum 14 juni. (inmiddels M5 en M6 verhoren ook opgevraagd, kijken wat daar staat)
Note

Boeken waarin Karel de Munter in genoemd is:
The Was Has Ended but the Memory Lingers On
Auteurs: Christiaan Gutteling, Helen Gutteling Munday
ISBN 9781718832152
o.a.:
Blz 106: de vader van Christiaan Gutteling brengt Karel A de Munter (ontsnapt uit het Oranjehotel en nu ondergedoken) in contact met Tonnie Schrader.
Blz109 :Karel de Munter neemt zijn plaats bij de machine en maakt dingen gereed om te kunnen starten.

Jaap Burger, Oorlogsdagboek
Bezorgd door Chris van Esterik, uitgeverij Bert Bakker
ISBN 90 351 14442
Blz 240/241 Bijlage IV: Klacht over de verzorging in RVPS ingediend door Mr. Burger, De Munter, De Bakker, alsmede de gebroeders Weyhecke

Vrijheid achter de horizon, Engelandvaart over de Noordzee 1940/1945
Auteurs Jan Bruin en Jan van der Werff
ISBN 90 410 05943
Blz.: 106/107 Een Ongeluksgetal. Beschrijving van de mislukte poging
Blz.: 123 De boot van Jaap Burger. Beschrijving van de geslaagde poging

Het Oranjehotel. Een Duitse gevangenis in Scheveningen
Auteur: Bas von Benda-Beckmann
ISBN 978 90 214 1537 6
Voetnoot: xxxxx K. de Munter---(uitzoeken)

Varia
De Engelandvaarder Nieuwsbrief nr 11 december 2018.
"Slechts weinigen slaagden erin te ontsnappen, zoals Engelandvaarder Klaas de Munter op 12 juni 1942. "
Voornaam Klaas in plaats van Karel!

Media object
Karel Antonius de Munter, 1931, uit paspoort uitgegeven voor zijn reis naar Europa
Karel Antonius de Munter, 1931, uit paspoort uitgegeven voor zijn reis naar Europa
Media object
Gezin de Munter, Antonie Jacobus, circa 1924
Gezin de Munter, Antonie Jacobus, circa 1924
Media object
de Munter, tante Zus en oom Karel
de Munter, tante Zus en oom Karel
Note: locatie: onbekend (Indië)
Media object
Rotterdamsche LLOYD D.S.S. Insulinde
Rotterdamsche LLOYD D.S.S. Insulinde
Media object
Karel Antonius de Munter, 1935
Karel Antonius de Munter, 1935
Media object
Oranjehotel. De grote poort
Oranjehotel. De grote poort
Note: (foto JW Bos, 2023)
Media object
Oranjehotel, doodencel 601
Oranjehotel, doodencel 601
Note: Description

Description
Nederlands: Doodencel 601 in het Oranjehotel
Date 19 October 2013, 16:24:02
Author Wouter75
CC BY-SA 3.0

Media object
Oranjehotel, doodencel, bed
Oranjehotel, doodencel, bed
Note: (foto JW Bos, 2023)
Media object
Oranjehotel. Klaptafel met de scharnieren die bij de ontsnapping zijn gebruikt.
Oranjehotel. Klaptafel met de scharnieren die bij de ontsnapping zijn gebruikt.
Note: (foto JW Bos, 2023)
Media object
Oranjehotel. De haken van de kapstok heeft Karel gebruikt bij zijn ontsnapping
Oranjehotel. De haken van de kapstok heeft Karel gebruikt bij zijn ontsnapping
Note: (foto JW Bos 2023)
Media object
Oranjehotel: raam (met tralies erachter) waardoor Karel is ontsnapt
Oranjehotel: raam (met tralies erachter) waardoor Karel is ontsnapt
Note: (foto JW Bos, 2023)
Media object
Karel de Munter, ontsnappingroute uit Oranjehotel (route met rood geaccentueerd)
Karel de Munter, ontsnappingroute uit Oranjehotel (route met rood geaccentueerd)
Note: Uit MI 6 dossier. Dit plaatjes is door mij bewerkt, route was met stippellijn aangegeven en nu geaccentueerd met rode lijn. In dit plaatje wordt -tennis courts. aangegeven.
Media object
Karel Antonius de Munter, koppel van
Karel Antonius de Munter, koppel van
Note: (foto JW Bos, 2011)
Media object
de Munter: Toon, Marie, Riet, Ineke, Karel, Daphe 1948 Laan v Meerdervoort 800
de Munter: Toon, Marie, Riet, Ineke, Karel, Daphe 1948 Laan v Meerdervoort 800
Media object
Onderscheiding: Het Bronzen Kruis (dapperheid)
Onderscheiding: Het Bronzen Kruis (dapperheid)
Note: bron foto: https://www.defensie.nl/onderwerpen/onderscheidingen/bronzen-kruis
Media object
Onderscheiding Officier in de Orde van Oranje-Nassau
Onderscheiding Officier in de Orde van Oranje-Nassau
Note: bron foto: https://www.lintjes.nl/onderscheidingen/orde-van-oranje-nassau/officier-in-de-orde-van-oranje-nassau
Media object
Onderscheiding Verzetherdenkingskruis
Onderscheiding Verzetherdenkingskruis
Note: "de tyrannie verdrijven 1940-1945"

"de tyrannie verdrijven 1940-1945"
(foto Robert Prummel, CC BY-SA 3.0)

Media object
197301110 Grafsteen Karel Antonius Munter
197301110 Grafsteen Karel Antonius Munter

De mislukte Engelandvaart 17/18-05-1942, Karel de Munter

Bij aankomst in Engeland bij zijn succesvolle Engelandvaart in 1943 is Karel Antonius de Munter verhoord door de Engelse en Nederlandse politiediensten. In het Nederlandse verhoor staat ook een stuk tekst dat betrekking heeft op de mislukte Engelandvaart van 17/18 mei 1942. Bij deze mislukte poging is hij gevangen gezet in de gevangenis het "Oranjehotel". 

Hieronder de letterlijke tekst met betrekking tot de mislukte Engelandvaart  uit het verhoor van Karel Antonius de Munter

Kwam in september 1941 in contact met de Nauta-organisatie door een zekeren Deutekom, die hem in connectie bracht met W. ´t Hart, Eksterlaan 8, Den Haag.
De Munter was in het bezit van een rubber boot en het plan was dat hij als koerier hiermede naar Engeland zou gaan. Omdat de draadloze verbinding tusschen de Nauta-organisatie en Engeland verbroken was. Hij deed inderdaad twee pogingen in het najaar van 1941, die echter mislukten.

Daarna hielp hij algemeen in de organisatie, Daar gedurende deze periode de meeste leden van de organisatie en ook Nauta zelf gearrresteerd werden, werd de Munter het centrale punt van de inlichtingen van de organisatie.

L.KIST was door de Duitschers gearresteerd en de Munter vermoedt dat deze onder de druk is bezweken en vele namen heeft genoemd. Er bleef daardoor van de organisatie zeer weinig over het het werd besloten dat ongeveer de helft van de leden zou trachten naar Engeland te komen, om hier overleg te plegen en dat eenige van hen later weer voor reorganisatie naar Holland zouden komen.

Naar Engeland zouden komen de 3 die het meeste omtrent de organisatie wisten, nl. BILL ROESKE, Willem ´t HART en de MUNTER en nog 10 anderen, waaronder WOLTER, Lex van OS en een havenmeester van Rotterdam genaamd A. KORTLANDT. Bij de achterblijvenden waren: Frits van der SCHRIEK en Gerard van der BIJL en Eddie KAMP.

Door van der Schriek werd een connectie aangeknoopt met en zekeren "HENK" in IJmuiden. Dit was in Mei 1942. Een maand tevoren was een visschersboot vetrokken naar Engeland, die goed weg was gekomen en zij zouden op dezelfde manier gaan. Op 17 mei 1942 gingen de 13 naar IJmuiden en werden ´s avonds door "HENK" naar een huis gebracht (adres onbekend) waar zij door een heer en dame, beiden van middelbare leeftijd werden ontvangen. Namen werden niet genoemd.

Beschrijvingen:

  • "HENK" ongeveer 25 haar oud, ongeveer 1m.77, donker bruin haar en donkere oogen, glad geschoren, neus gewoon, gezonde bruine gelaatskleur, tamelijk breed, tamelijk goedgekleed, spreekt beschaafd Hollansch, maakt den indruk van een student, tamelijk autoritair. Beweerde in het bezit te zijn van een geheime zender, waarmede hij hun aankomst in Engeland zou aankondigen.

  • "Heer" ongeveer 55 jaar oud, ongeveer 1m.70, vrij mager, grijzend peper- en zout haar, eenigszins kaal, glad geschoren, blauwe oogen, gezonde gelaatskleur, eenigszins kromme rug, eenigszins slordig gekleed, beschaafd Hollandsch, geen bijzonderheden opgemerkt, geen bril.

  • "DAME": Ongeveer 45 jaar oud, gezet, donkerbruin haar, donkere oogen, blozende kleur, geen make-up, burgerlijk gekleed, goed Hollandsch, geen verdere bijzonderheden opgemerkt.

Dienzelfden avond werden zij door "HENK" en den "HEER" één voor één aan boord van een Scheveningsche Stoomtrawler gebracht in in de vischbeunen verborgen. Roeske, ´t Hart en de Munter hadden ieder een 9mm. F.N: automatisch pistool en werden met z´n dieën in een beun verscholen.

Zij zaten hier van middernacht tot den volgenden middag 4 uur. Het was hun verteld, dat de boot voor vertrek door de Duitschers zou worden onderzocht, doch dat deze inspectie zeer oppervlakkig zou zijn. Het idee was dat eenmaal in open zee zij te voorschijn zouden komen en de bemanning zouden dwingen naar Engeland te varen.

Om 4 uuur ´s middags 18 mei 1942 kwam de controle aan boord, bestaande uit matrozen onder aanvoering van een Luitenant ter Zee, die zich onmiddellijk naar de beunen begaven en de 13 man te voorschijn brachten. Op het dek wemelde het van Gestapo agenten in burger, zoodat er duidelijk verraad in het spel was.

Zij werden naar het Oranje Hotel in Scheveningen gebracht, waar de Munter onmiddellijk alleen werd opgesloten. Dienzelfden avond werd hij kort verhoord. Ongeveer 3 dagen later werd hij weer verhoord. Weer 4 dagen later werd hij 3 à 4 uren verhoord. De hoofdvragen waren:

    1. Waarom wilde U naar Engeland?
    1. Waar heeft U Uw pistool vandaan?
    1. Vertel alles omtrent de organisatie

Hij redde zich hier zoo goed mogelijk uit, door te zeggen, dat hij naar Engeland wilde om tegen Japan te vechten, dat hij van de organisatie niets af wist, doch alleen persoonlijk contact had met ´t Hart en Wolter en dat hij het pistool reeds voor den oorlog van een Indisch officier had gekocht.

 

Voor het vervolg zie het verhaal  De ontsnapping uit het uit het Oranjehotel.

Bron: Nationaal Archief: 
Toegang: 2.09.06 Inventaris van het archief van het Ministerie van Justitie te Londen, (1936) 1940-1945 (1953)
Inventarisnummer; 13112 Munter, K.A. de 1943

Voor scans zie: 19430000 Politieverhoor Engelandvaarder K.A. de Munter
Dossierpagina 3, verhoor 28-5-1943 pagina 1 e.v.




 

Ontsnapping uit het Oranjehotel, Karel de Munter

Een geslaagde ontsnapping uit een gevangenis is natuurlijk altijd een spannend verhaal. Over de ontsnapping van Karel de Munter uit het Oranjehotel zijn verschillende verhalen in omloop. 

1) Het verhaal zoals het binnen de familie is verteld. 

In de Tweede Wereld Oorlog was oom Karel een verzetsstrijder en Engelandvaarder. Hij probeerde drie keer met een boot naar Engeland te vluchten. Maar toen hij op een boot zat, die naar Engeland zou varen, werden hij en de anderen verraden. Hij werd naar het Oranjehotel (bijnaam van de strafgevangenis in Scheveningen in WO II) gebracht.

Daar kon hij op een gegeven moment ontsnappen door een tralie stukje bij beetje door te zagen en het gat dat in de tralie ontstond op te vullen met brood. Hij deed dat met behulp van de gesp van zijn broekriem. Die sleep hij scherp op de grond en daarmee kon hij die tralie geleidelijk doorzagen. Toen had hij  geprobeerd zijn hoofd door het gat te steken. En toen dat lukte, dacht hij, dat zijn hele lichaam er ook wel doorheen zou kunnen. En dat was het geval. (Dit alles werd door mijn moeder verteld.) Mijn moeder vertelde verder het volgende:

Het lukte hem daarna op de eerste muur te klimmen, toen hij daar op stond zag hij twee jongemannen beneden tennissen. Eén keek op en riep “Hé Karel de Munter, wat doe jij op die muur?” Het was iemand waar hij bij in de klas had gezeten. Even later kwamen er 2 of 3 jongemannen aan de poort en vroegen of ze hun bal mochten ophalen die ze per ongeluk over de muur hadden geslagen. Ze gingen met zijn tweeën of drieën naar binnen en kwamen er met zijn drieën of vieren weer uit.

 

 

 

 

 

Grote Poort van het Oranjehotel (foto JW Bos, 2023)

 

Dodencel 601 Oranjehotel (foto Author Wouter75 CC BY-SA 3.0

 

 


2) Het verhaal zoals dat opgetekend is bij zijn verhoor na aankomst in Engeland.

Alle Engelandvaarders werden na aankomst in Engeland zowel door de Engelse en Nederlandse politiediensten verhoord. Natuurlijk ging dit verhoor ook over zijn ontsnapping- 

Letterlijk tekst van het gedeelte dat betrekking heeft op zijn onstsnapping: (Dossierpagina 4/5, verhoor 28-5-1943 pagina 2/3). 

Na nog een week in eenzame opsluiting te hebben doorgebracht zag hij een mogelijkheid om te ontsnappen. De cel was circa 4 Meter hoog. Boven de deur en over de heele breedte van de cel was een raam, bestaande uit 3 deelen: één groot middenstuk en 2 kleinere raampjes. Het middenstuk draaide op scharnieren, bevestigd in de cel. Voor dit raam zaten 4 horizontale tralies, ieder ongeveer 1 duim dik. Tusschen de raamlijst en bovenste tralie was een ruimte van ongeveer 1.50m. Hij kreeg nu het idee dat indien hij zijn hoofd door deze ruimte zou kunnen werken, de rest van zijn lichaam ook zou kunnen volgen. Hij probeerde dit, door van de tafel op het luik van de deur te stappen, vandaar op een kapstok, vanwaar hij zich aan de onderste tralie kon vasthouden. Het ging echter niet; de ruimte was te smal.

 

Met behulp van zijn broekgesp gelukte het hem een groote scharnier die diende om zijn opklaptafel aan een balk in de muur te bevestigen, los te krijgen. De lange zijde van deze scharnier sleep hij scherp op den grond.
Met behulp van dit instrument snee hij langzamerhand de raamlijst uit; hij werkte hieraan in het geheel 3 weken. Hij had toen een ruimte vrij van van ongeveer 17,5 á 18 cM. en het gelukte hem hierdoor zijn hoofd te steken. Hij deed dit werk altijd ´s middags tusschen 1.30 uur en 4.30 uur, omdat gedurende deze periode de bewakers die in de loopgangen patrouilleerden in de cantine zaten. Hij had van het begin af aan ingezien, dat een ontsnapping slecht op een Zondag mogelijk zou zijn. In de eerste plaats omdat in de gevangenis zelf de bewaking sterk verminderd is en ten tweede, omdat er ´s Zondags geen mitrailleur post op het dak staat. Het raam van zijn cel zag namelijk uit op het dak van den loopgang.

 

 

 

Op Zondag 14 juni 1942, ongeveer 1.30 uur, wist hij zich door het raam heen te wringen en kwam hij op het dak. Hij hoorde zijn vriend Gerard van der Bijl  praten en hij ging eerst naar het raam van deze cel, omdat deze zijn stamkaart had. Hij had van der Bijl deze stamkaart gegeven voor hij naar IJmuiden ging, teneinde bonnen te krijgen en andere vluchtelingen te helpen.

Van der Bijl, vertelde hem dat deze stamkaart lag op hun onderduik-adres Papaverhof 11, Den Haag en voegde er aan toe, dat hij verraden was door PAS DE LOUP.

 

 

Hij sprong daarop van het dak af. Hij had het touw van de verduisteringsklappen uit zijn cel meegenomen. Hij nam dit driedubbel en bevestigde aan beide einden een kapstokhaak eveneens uit zijn cel losgesneden. Had gehoopt planken te vinden, bij een beerput, om de buitenmuur over te komen, doch vond dat deze planken niet lang genoeg waren. Met behulp van zijn touw klom hij weer terug op het dak en begaf zich naar de luchtcellen. Van hier kon hij met een sprong van het dak juist de buitenmuur bereiken, door beide armen over den muur te slaan en te blijven hangen. Hij klom over den muur en kwam op een terrein, eveneens afgesloten, waarop een gevangenis in aanbouw is. Hier lagen vele steigerplanken. Met behulp van een plank kwam hij de muur over en het gelukte hem op den weg te komen en hij liep in de richting Scheveningen.

 

Van het station in Scheveningen, waar geen trein stond, liep hij naar het huis van een tante, Mevr. VENSELAAR, Louise Colignystraat 47, bij het Bezuidenhout, waar hij geld kreeg en waar zij van zijn neef een fiets leende en naar zijn oom, de Heer BOONEKAMP in Voorburg fietste. Deze gaf hem een nacht onderdak. Van hier uit, door bemiddeling van zijn neef, werd zijn broer gewaarschuwd, die hem het adres deed toekoman van Henk van der VELDE, koningin Wilhelminalaan 203, Voorburg. Hier werd hij gedurende een week verborgen gehouden. Weer door middel van zijn neef, Jan VENSELAAR, kreeg hij weer contact met DEUTEKOM, een lid van de O.D. organisatie. Deutekom kwam hem bezoeken en bracht hem onder bij Mevr. JONAS, Bilthovenschelaan 62, Den Haag en voorzag hem ook van distributiebewijzen, in samenwerking met Pater Ten Berghe. Hier bleef hij 2 weken, waarna hij door Pater Ten Berghe overgebracht werd naar den Heer Koremans, Wateringscheweg 22a, Poeldijk. Hier bleef hij ongeveer 2,5 maand. Kwam daar op verzoek van Mevr. Jonas weer bij haar terug en hij bleef bij haar tot 5 Mei 1943.


Annotatie: 
Tante Mevr. Venselaar: Gezina Elisabeth Rovey echtgenote van Karel Antonius Venselaar, dit gezin woonde op Louise Colignystraat 47
Zijn neef: waarschijnlijk Joannes (Jan) Venselaar.
Oom de heer Boonekamp: Petrus Emelius Adrianus Boonekamp gehuwd met Johanna Geertruida Venselaar, Zij woonden Hofwijkstraat 10 te Voorburg
Zijn broer: Koenraad de Munter. 

 




 

De geslaagde Engelandvaart 5-5-1943, Karel de Munter

De adelaar heeft 11 veren verloren

Over de geslaagde Engelandvaart van 5-5-1943 zijn verschillende verhalen binnen de familie bekend.  Een daarvan vertelt dat ze na vier dagen op zee hebben gedobberd pas door de Britse Marine zijn opgepikt. Later begrepen ze waarom ze niet eerder gered werden, ze hadden rondgedobberd in een mijnenveld, wat voor hen niet gevaarlijk was, maar wel voor het Britse marineschip. Er werd dus gewacht totdat ze uit dat veld geroeid waren. 
Dit verhaal is niet juist.

In het boek Vrijheid achter de horizon van Jan Bruin en Jan van der Werff staat een mooie beschrijving van deze Engelandvaart (blz 123) . Dat gaan we nu niet nadoen, maar we hieronder het nuchtere verhaal zoals het in de politierapporten is opgetekend. 

In het  In het politieverhoor van Karel de Munter dat is gehouden direct na aankomst in Engeland wordt voor de beschrijving van de Engelandvaart verwezen naar het politieverhoor van Chr. Gutteling. 

Letterlijke tekst uit het politieverhoor Christiaan Gutteling:

Intusschen maakte de Heer Schrader voorbereidingen voor een ontsnappings poging naar Engeland. Hij kocht de "Djemma", een kleine, 7 meter lange motorboot; connectie werd aangeknoopt met den schipper Kees KOOLE, die de "Djemma" in zijn aardappelschuit "Nooit Volmaakt" naar het einde van het Spui bracht. Deel in deze poging namen: SCHRADER, GUTTELING, de BAKKER (thans hier), Gebr. WEYHENKE (thans hier) en STROEVE (hier). Dit was in Februari 1943. Bij het wegvaren sloeg de motor af en zij roeiden terug en gaven de poging op. De "Djemma" werd verkocht en er werd direct uitgekeken naar een andere, steviger boot met een betere motor.

De Heer Schrader verschafte de boot, die inderdaad hier is aangekomen. De boot was 9 Meter lang met een Ford 2.8 Motor, 26 P.K. De helft van het aankoopbedrag van fl. 5000 werd gefourneerd door den Heer BURGER. De boot werd op een werf in Leydschendam volkomen zeewaardig gemaakt en uitgerust.
De motor werd omgebouwd in Haren, bij Vught (N.B.)

Intusschen kwam een oude vriend van de familie Gutteling, de heer REYLING met het bericht, dat een vluchteling uit het Oranje Hotel in Scheveningen, genaamd de MUNTER, onder den schuilnamen van Beek en Peters zich in Den Haag schuil hield en het land uit moest. Gutteling liet hem komen en bracht hem bij Schrader, die er in toestemde hem van de partij te maken. Schrader wist dat de Munter ontsnapt was en kende zijn broer. Verder werden aangesloten de BRUYNE, een chauffeur van Schrader, REYNDERS, die de Nieuw-Zeelandsche Rodio-telegrafist Cyril Michael MORA had verborgen, met Mora zelf en Piet de GROOT, bij wien de Gebr. Weyhenke en Stroeve zich schuil hielden.

De boot lag in Leydschendam en werd door Schrader geheel met Rijsbureau-loodjes verzegeld. Er waren 400 liter Benzine aan boord, ook onder zegel. De boot werd door KOOLE naar Oud-Beyerland gesleept, waar de geheele partij ´s avonds om 6.30 uur op 5 Mei 1943 aan boord stapte, met uitzondering van Schrader, die drie dagen tevoren had besloten niet mee te gaan, omdat in verband met de oproeping van alle Nederlandsche militairen er nog te vele Nederlanders waren, die zijn hulp noodig zouden hebben.

SCHRADER is ongeveer 25 jaar oud, klein en tenger, zwart haar, donkerbruine oogen, glad geschoren, doet zich tamelijk bedeesd voor, eenigszins Indische gelaatskleur, rechte neus, vastbesloten kin, gaat goed gekleed. Hij heeft nog ongeveer 1500 liter benzine beschikbaar. Aankoop van booten etc. doet hij geheel officieel, op naam van den Noordoostpolder. Het is het plan van Schrader, zelf met de laatste boot die hij weg kan zenden mee te komen en Kees KOOLE mee te brengen.

Zij voeren naar het einde van het Spui, even voorbij Goudzwaard. Hier bleven zij tot kwart voor elf n.m. liggen en brachten de boot in orde. Na een paar maal vastgeloopen te zijn (eenmaal vastzittend gedurende 1 1/2 uur) zagen zij 2 patrouille schepen, die lichtseinen uitzonden. Zij beantwoordden deze niet, waarop de patrouille schepen met zware mitrailleurs vuur openden. De afstand was 200-300 Meter maar het was zeer donker. Zij vermeerderden snelheid (hun boot kon 35 Km. per uur halen) en stuurden N., terwijl de patrouille schepen hen met zoeklichten en lichtkogels in Zuidelijke richting zochten. Dit was om 1.30 uur ´s nachts in de mond van het Haringvliet. Zij stuurden daarna eerst N.W.t.W. en tegen den ochtend W.
Om 3.30 uur ´s morgens zagen zij 4 snelbooten ongeveer 1 Mijl weg, parallel achter hen. Zij stuurden weer onmiddellijk N. en verloren deze booten, die een Zuidelijke koers namen. Na 10 minuten stuurden zij weer W. Zij passeerden verschillende mijnen en 2 op zwemvesten drijvende lijken.

Om 11 uur ´s morgens zagen zij in de verte 2 Engelsche watervliegtuigen en zij zwaaiden met doeken, doch werden niet opgemerkt. Om 12 uur kwamen rookpluimen en ballonnen over de horizon in zicht, van een convooi. Zij naderden dit langzaam en werden opgepikt (om 1.30 uur) door een patrouille vaartuig. De boot werd op sleeptouw genomen, doch zonk later, toen hij aan boord zou worden gebracht. Zij werden naar Harwich gebracht, waar zij 6 Mei om 4.30 ´s middags aankwamen.


Bron: Nationaal Archief
Toegang: 2.09.06 Inventaris van het archief van het Ministerie van Justitie te Londen, (1936) 1940-1945 (1953)
Inventarisnummer: 13022 Gutteling, C. 1943

Voor scans van dit dossier zie: 19430000 Politieverhoor Engelandvaarder: Chr. Gutteling

N.b. Christiaan Gutteling en Helen Gutteling Munday hebben een boek geschreven: The War Has Ended but the Memory Lingers On. Hier komt ook de betreffende Engelandvaart ter sprake. 

Descendants of Karel Antonius de Munter

  1. Generation 1
    1. Karel Antonius de Munter, 1931, uit paspoort uitgegeven voor zijn reis naar Europa

      Karel Antonius de Munter, medische keuring voor toelating KMA (on April 15, 1931), hoofd Nefis Echelon Singapore (in 1946), hoofdingenieur der Koninklijke marine in vaste dienst (on March 1, 1952), stafingenieur Marine Objecten (SIMO) / Hoofdingenieur der Koninklijke Marine (in 1956) and consultant (in 1972), son of Antoni Jacobus de Munter and Maria Hendrika Cornelia Marie Venselaar, was born on July 18, 1912 in Purwakarta, Purwakarta, Java, Indonesië and died on January 10, 1973 in Brisbane, Brisbane, State of Queensland, Australië at the age of 60.

      Karel Antonius de Munter had 2 children.

  2. Generation 2 back to top
    The details of this generation are private.
  3. Generation 3 back to top
    The details of this generation are private.

Ancestors of Karel Antonius de Munter

  1. Generation 1
    1. Karel Antonius de Munter, 1931, uit paspoort uitgegeven voor zijn reis naar Europa

      Karel Antonius de Munter, medische keuring voor toelating KMA (on April 15, 1931), hoofd Nefis Echelon Singapore (in 1946), hoofdingenieur der Koninklijke marine in vaste dienst (on March 1, 1952), stafingenieur Marine Objecten (SIMO) / Hoofdingenieur der Koninklijke Marine (in 1956) and consultant (in 1972), son of Antoni Jacobus de Munter and Maria Hendrika Cornelia Marie Venselaar, was born on July 18, 1912 in Purwakarta, Purwakarta, Java, Indonesië and died on January 10, 1973 in Brisbane, Brisbane, State of Queensland, Australië at the age of 60.

  2. Generation 2 back to top
      2 of 2 possible ancestors (100% complete).
    1. Antonie Jacobus de Munter(1874)circa1904

      Antoni Jacobus de Munter, son of Koenraat (Junior) de Munter and Catharina Poots, was born on July 8, 1874 in Dordrecht, Dordrecht, Zuid-Holland, Nederland and died on March 5, 1949 in Den Haag, Den Haag, Zuid-Holland, Nederland at the age of 74.

    2. Venselaar, Maria Hendrika Cornelia

      Maria Hendrika Cornelia Marie Venselaar, onderwijzeres (on February 5, 1892), eervol Ontslag op haar verzoek (on April 1, 1904), tijdelijk hulponderwijzeres (on April 12, 1904), (tijdelijk) onderwijzeres de 3e klasse (on September 13, 1905), eervol ontslag, ziekte, maand ziekteverlof, geen verlenging contract (on December 4, 1905), onderwijzeres meisjes school te Soerakarta (in 1915), overplaatsing naar meisjesschool te Meester Cornelis (on June 13, 1921) and eervol ontslag op haar verzoek (on November 6, 1922), daughter of Karel Antonius Venselaar and Anna Maria Rok, was born on July 5, 1871 in Amsterdam, Amsterdam, Noord-Holland, Nederland and died on May 12, 1954 in Den Haag, Den Haag, Zuid-Holland, Nederland at the age of 82.

  3. Generation 3 back to top
      4 of 4 possible ancestors (100% complete).
    1. Koenraat (Junior) de Munter, schoenmaker (in 1843), son of Coenraad de Munter and Margaretha van den Bergh, was born on January 4, 1819 in Dordrecht, Dordrecht, Zuid-Holland, Nederland and died on May 11, 1893 in Dordrecht, Dordrecht, Zuid-Holland, Nederland at the age of 74.

    2. Catharina Poots, daughter of Antonis Jacobus Poots and Helena Cornelia van Erven, was born on July 31, 1833 in Dordrecht, Dordrecht, Zuid-Holland, Nederland and died on September 10, 1899 in Dordrecht, Dordrecht, Zuid-Holland, Nederland at the age of 66.

    3. Karel Antonius Venselaar, koperslager, blikslager (in 1868), son of Willem Venselaar and Joanna Getrudis (Geertruida) Rousseau, was born on June 8, 1843 in Grave, Grave, Noord-Brabant, Nederland and died on March 22, 1935 in Voorburg, Leidschendam-Voorburg, Zuid-Holland, Nederland at the age of 91.

    4. Anna Maria Rok, dienstbaar (in 1868), daughter of Joannes Hendricus Rock and Anna Pijpers, was born on December 29, 1840 in Aarlanderveen, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Nederland and died on February 12, 1919 in Den Haag, Den Haag, Zuid-Holland, Nederland at the age of 78.